tirsdag 28. september 2010

Norsk i år

Hittil i år har vi hatt om det moderne prosjektet, opplysningstiden og realismen og det moderne gjennombruddet,og da også i tilknytning til essay-sjangeren.
Vi har lært om personer som har spilt en viktig rolle for de ulike periodene. Personer som Rousseau og de andre store filosofene og forfatterne på denne tiden, og i tillegg har vi arbeidet med noen av tekstene de skrev. Vi har også arbeidet med Amalie Skrams "Karens jul" og "Sjur Gabriel".

Disse tekstene var ikke så lette. Det var noe vanskelig språk, og vanskelige spørsmål. Det hendte jeg måtte "google" litt på nettet, for å finne eksempler på analyser og tolkninger. Dette var til stor hjelp, for både meg selv, og andre klassekamerater. For det var ikke bare meg som slet med å forstå disse tekstene.
Man kan si at denne metoden har hjulpet meg en del angående slike tekster. Det er vanskelig å si hvordan jeg lærer best.
Det spørs helt på hva slags tema man har om og hvordan jeg der og da er motivert for ny lærdom. Jeg synes jeg lærer best ved oppgave jobbing. Det å høre på foredrag har jeg ingen nytte av. Jeg får som regel ikke så mye med meg, selv om vi ikke får lov å ha oppe pc’en. Det å ha en tidsfrist på oppgaver synes jeg er bra. For da vet man at man må ha gjort det innen fristen. Da blir det gjort og man lærer noe samtidig.

Jeg synes jeg har gjort det jeg burde gjort hittil. Jeg har levert alt man skulle levert, og fått godkjent på alt. Jeg håper jeg klarer å få en firer i både norsk og nynorsk, og i norsk muntlig er målet å få en femmer eller sekser. Jeg har startet veldig bra i nynorsken i år, der jeg klarte å få en 5- som jeg er veldig fornøyd med. Jeg håper jeg klarer å fortsette dette gode arbeide, og holde motivasjonen for å lære like høy som jeg har nå!

Ingen kommentarer: